torsdag, 21 of september of 2017

Kajakpaddling med mindfulness och yoga

 

För vem?

Alla som känner sig ”bekväma” i kajaken dvs har paddlat så pass mycket att man inte behöver ägna all uppmärksamhet åt att  hålla balansen och paddla.

 

Hur går det till?

Varvat teori och praktiska övningar på land och i kajaken. Med hyrd eller egen kajak.

 

Varför vill jag hålla kurs i detta?

Eftersom jag har mångårig paddelerfarenhet vet jag att vi med kajaken kommer i närkontakt med naturen på ett speciellt sätt. Vi använder vår kropp för att förflytta oss sittandes i kajaken, paddeln är vårt verktyg och vi själva är motorn. Vi får mer eller mindre hjälp av vind och vågor på vägen.  Var och en kan ta sig fram på sitt sätt och utifrån sina förutsättningar. Det ger en speciell tillfredsställelse i kropp och sinne som gör att vi gärna återvänder!  Många upplever att man helt glömmer vardagslivets tankar och krav och är fullkomligt närvarande i nuet. Man blir ett med naturen. Speciellt om det är lite mer utmanande väder och paddling i tex vågor där det krävs total koncentration på situationen man befinner sig i och kroppen  fylls av adrenalin.  Vi fylls av endorfiner och känner en tillfredsställelse i kropp och sinne.  Men måste man ut i stora vågor och surfa för att hitta denna känsla av total närvaro i nuet?  Nej, med mindfulness konceptet kan vi lära oss att bli medvetet närvarande i nuet, stund för stund, oavsett yttre betingelser. Då är kroppen och sinnet på samma ställe och vi får en helhetsupplevelse av som påverkar oss positivt på alla sätt. Vår kroppsuppfattning, balans, koncentrationsförmåga ökar vilket förbättrar vår paddling. Vi sänker stresspådrag, blir energisnålare i kropp och sinne vilket är allmänt hälsosamt.  Paddelupplevelsen förstärks och når en helt ny dimension!

Var kommer yogan in? Yoga gör att vi blir smidigare, rörligare, förbättrar koordination och styrka. Med mjuka rörelser kan vi värma upp innan paddlingen och hjälpa kroppen att återhämta sig efter paddelturen. Vi får bättre kroppsuppfattning och lär oss använda kroppens hela potential på det sätt vi är skapta för, vilket förebygger besvär och skador.

I vårt vardagsliv använder vi ofta våra kroppar på ett ensidigt och begränsat sätt. Detta kan resultera i stelhet, korta muskler, värk. En del paddlare får besvär med nacke/axlar, armar/handleder eller rygg.  Friluftslivet kan börja kännas lite besvärligt och vi får svårt att göra det vi vill som tex att bo i tält, sitta på marken och sitta ”skräddare”, sova på liggunderlag . Många tror att det har med åldern att göra men det anser inte jag. Enligt mitt synsätt och min erfarenhet är orsaken är ofta obalans mellan fram och baksida av kroppen, stelhet sidledes och vid vridningar. Yoga eftersträvar balans både i kropp och sinne.  Jag lär ut yoga övningar som är lämpliga för dig som paddlare för att få en rörligare, smidigare kropp och öka välbefinnandet.                                                                                                                              

  • Sammantaget ger kursen en ny större paddelupplevelse samtidigt som en positiv effekt på din paddlingsteknik och utvecklar dig som paddlare!  

  • Du ökar ditt välbefinnande och får med dig nya kunskaper som du direkt kan använda i ditt vardagsliv!